Cappadocie - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Margot Dijk - WaarBenJij.nu Cappadocie - Reisverslag uit Ankara, Turkije van Margot Dijk - WaarBenJij.nu

Cappadocie

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Margot

14 Oktober 2011 | Turkije, Ankara

Hallo ut Turkje.

Inmddels zjn we 3 dagen n Turkje en we hebben al behoorljk wat gezenç
We hadden vanaf Schphol een uur vertraging. Dt hebben we echter goed gemaakt met de vlucht de korter duurde dan gepland. laat aangekomen n het hotel maar nog even een lekker hapje gegeten voor we naar bed gngen. Ooh ja we hebben ook nog aan de bar gezeten van het hotel de eerste avond. We zjn met een groep van 25 mensen en een manneljke resgds. Volkan. Woensdag zjn we een dagexcurse gaan maken naar Perge en Aspendos. Daar een moo theater gezen.

Donderdag zjn we vroeg ut de veren gegaan om naar onze bestemmng Nevsehr te gaan. We hebben een stop gemaakt n Konya waar we een mnaret bezocht hebben.(Mevlana Museum). Daarna naar Sultan Hanga en Aksaray. We zjn utendeljk laat op de dag gearrveerd n Nevsehr mdden n Cappadoce.

Vandaag, vrjdag, hebben we de hele dag doorgebracht n cappadoce. We hebben prachtge gebergte gezen. het ljken wel eftelng torentjes door de natuur ontstaan. We hebben Goreme bezocht en een prachtge ctadel. heerljk appelthee gedronken. ook hebben we openlucht museum bezocht en de duvenvalle. s avonds nog een voorstellng gezen van de dansende derwsjen.

morgen, zaterdag gaan we vroeg op staan en rjden we naar Ankara va een zout meer . In Ankara gaan we het mausoleum van Ataturk en het archeologsch museum bezoeken.

Veel groetjes van ons en tot een volgend resverslag maar weer, vermoedeljk vanut Istanbul.
Peter en Margot

• 14 Oktober 2011 - 18:39

Broer:

Cool zeg!

• 14 Oktober 2011 - 19:08

André:

Wat is er in vrede's naam mis met je typemachine?
    Grtz andré en een hele fijne voortzetting van jullie vakantie!

• 14 Oktober 2011 - 22:30

Wim Mieke:

fijn dat we iets lezen over de eerste dagen geniet van de trip he en hopen op een gezellige tour,en veel lieve groeten van ons

• 16 Oktober 2011 - 08:56

Fien Tiberius:

Dag Margot en Peter,

Fred en ik gaan al negen jaar naar Turkije, maar hebben in die negen jaar nog niet gezien wat jullie al bezichtigd hebben. Oorzaak: wij zijn gewoon lui en meer dan eten, relaxen en slapen zit er dan ook niet in. Niet helemaal eerlijk, want wij hebben ook uitgebreid Istanbul bezocht, dus nog wel iets van de cultuur opgesnoven. Maar op deze manier horen we ook wat Turkije nog meer te bieden heeft, dus wie weet zijn we volgend jaar iets meer ondernemend.
    Peter en Margot ik wens jullie verder nog een hele interressante reis en ik houd jullie verslag in de gaten.

Groetjes,
    Fien

• 16 Oktober 2011 - 09:07

Jan Meeuwis:

ik hoop dat jullie een heerlijke vacantie hebben. ik vertrek morgen naar brazilie. tot hoorens.

Verslag uit: Turkije, Ankara

Rondreis Highlights van Turkije + Hotel Cesars

Reisprogramma

1e dag - Amsterdam-Antalya

We vliegen van Amsterdam naar Antalya. Na aankomst brengt de bus ons naar het eerste overnachtingshotel aan de Turkse Rivièra, waar u de eerste 2 nachten verblijft. Totale reisafstand ca. 70 km.

2e dag - Perge en Aspendos

We bekijken de antieke steden Perge en Aspendos. Beide steden zijn Hellenistische vestingen, die de moeite meer dan waard zijn. Perge is een Romeinse stad, waar met name het theater en het stadion goed bewaard gebleven zijn. Apostel Paulus is op deze plaats actief geweest als missionaris. In Aspendos ligt het best bewaard gebleven Romeinse theater van Turkije. Totale reisafstand ca. 150 km.

3e dag - Konya-Cappadocië

We rijden naar Konya, de hoofdstad van het rijk van de Seldsjoeken. Konya staat tevens bekend als de stad van de 13-eeuwse Islamitische mysticus en dichter Mevlana. Zijn wereldbeschouwing was gebaseerd op liefde en verdraagzaamheid. De orde, die door zijn aanhangers gesticht werd, liet in de loop der eeuwen veel bezienswaardigheden achter. We bezoeken het museum van Mevlana, evenals een moskee uit de 13e eeuw en een bijzondere herberg Karavansaray. Overnachting in Cappadocië. Totale reisafstand ca. 538 km.

4e dag - Vallei van Göreme

Cappadocië is beroemd vanwege haar vele grotwoningen. In de middeleeuwen was dit gebied een uitstekend vluchtoord voor christenen, die door de Arabieren verjaagd werden. De ballingen bouwden zelfs hele ondergrondse steden! In de vallei van Göreme bevinden zich vele rotskerken en we bezoeken één van de onderaardse steden. Ook bezoeken we Üçhisar, bekend vanwege het halfedelgesteente onyx. Totale reisafstand ca. 200 km.

5e dag - Ankara

Vandaag gaan we naar de Turkse hoofdstad Ankara. De stad werd reeds in de Bronstijd bewoond en toch was het tot in deze eeuw niet meer dan een provinciestadje. In 1923 besloot de grondlegger van het huidige moderne Turkije, Kemal Atatürk, dit centraal gelegen stadje tot hoofdstad van het nieuwe Turkije te maken. Sindsdien is de stad uitgegroeid tot een metropool met meer dan 4 miljoen inwoners. Cultuur van de oude beschavingen komen we tegen in het Grote Museum van Ankara en natuurlijk bezoeken we ook het mausoleum van Atatürk. We overnachten in of nabij deze fascinerende stad. Totale reisafstand ca. 300 km.

6e dag - Ankara-Istanbul

Op naar Istanbul! Eeuwenlang was deze mooie stad de hoofdstad van opéénvolgende rijken, met alle pracht en praal die daarbij horen. Eveneens is het de stad waar Europa en Azië samensmelten, beide continenten worden slechts gescheiden door de Bosporus. Natuurlijk bezoeken we de beroemdste moskee, de Sultan Ahmet, de Aya Sofia en het hippodroom. Zowel het diner als de overnachting vinden plaats in Istanbul. We blijven hier drie nachten. Totale reisafstand ca. 480 km.

7e dag - Istanbul

Deze dag maken we een boottocht over de Bosporus (optioneel, € 25 p.p.), waarbij u een unieke kijk krijgt op deze eeuwenoude stad.

8e dag - Istanbul

Ook vandaag verblijft u in deze bijzondere wereldstad. Deze dag brengen we een bezoek aan het prachtige Topkapipaleis. De rest van de middag is vrij te besteden. Denk bijvoorbeeld aan een bezoek aan de bazaar. Op de bazaar proeft u de sfeer van het authentieke Turkije. Geuren, kleuren en de stemmen van marktkooplui vloeien hier in elkaar over.

9e dag - Istanbul-Troje

Per ferryboot steken we de Dardanellen over naar Çanakkale. We bewonderen vandaag de opgravingen van het oude Troje. Meer dan 3000 jaar geleden werd hier oorlog gevoerd om de ontvoerde Helena, de mooiste vrouw op aarde en de vrouw van de Spartaanse koning Menelaos. De oorlog eindigde in een overwinning van de Grieken, die met de beroemde list met het houten paard de stad wisten te veroveren. Overnachting in (de omgeving van) Çanakkale of Assos. Totale reisafstand ca. 340 km.

10e dag - Pergamon-Kusadasi

De oude stad Pergamon staat bekend als één van de best bewaard gebleven antieke steden van Turkije. U ziet hier tal van overblijfselen van tempels en paleizen. We verblijven 2 nachten in de omgeving van Kusadasi. Totale reisafstand ca. 315 km.

11e dag - Efeze

Vandaag staat het bekende Efeze op het programma. In tegenstelling tot veel andere antieke steden, vindt u in Efeze nog diverse gebouwen uit het Romeinse Keizerrijk, die de tand des tijds redelijk hebben doorstaan. We bekijken onder meer de façade van de Celsus-bibliotheek, de Mariakerk, het stadion en goed bewaard gebleven theaters. Totale reisafstand ca. 120 km.

12e dag - Hierapolis-Pamukkale

Allereerst bezoeken we Pamukkale (‘katoenen kasteel’) met het bekende natuurwonder van de kalksteenterrassen. Aansluitend gaan we naar het antieke Hierapolis, bekend vanwege haar graftombes uit de Griekse en Romeinse periode. We verblijven vannacht in of nabij Pamukkale. Totale reisafstand ca. 160 km.

13e dag - Denizli-Antalya

Via het Taurusgebergte rijden we terug richting Antalya. Onderweg bezoek aan Denizli, bekend vanwege de tapijtcultuur, en (afhankelijk van de route) aan het diepe Saldameer. De komende 2 nachten verblijven we in een hotel in of nabij één van de badplaatsen aan de Turkse kust. Totale reisafstand ca. 245 km.

14e dag - Antalya

We maken een stadstour door Antalya, gelegen op een rotsplateau dat ca. 50 m boven de zee uitsteekt. De ommuurde oude kern is grotendeels authentiek, u vindt er talloze kleine en kronkelige straatjes en vele historische gebouwen. Tegenover het oude centrum (Kaleiçi genaamd) bevindt zich een kleine haven die gebruikt wordt door zowel plezierjachten als vissersboten. Achter de oude stad, vanaf de kust gezien, ligt het moderne centrum. Hier vindt u vele kantoren en winkels, echt een gebied waar de échte winkelliefhebber zijn of haar hart kan ophalen. Antalya kent namelijk duizenden winkels, zoals juweliers, lederwarenwinkels, kledingwinkels, tapijtzaken, souvenirwinkels en parfumerieën. In de oude stad treft u voornamelijk souvenir-, antiek-, tapijt- en kunstnijverheidswinkeltjes. Reisafstand ca. 135 km.

15e t/m 21e dag - Turkse Rivièra

Op dag 15 volgt de transfer naar uw verlengingshotel. De komende dagen zijn ter vrije besteding om te genieten van zon, zee en strand.

Lekker nog een week in Side op het strand genieten met hopelijk nog wat zon!