Van Madrid naar salamanca via Avila - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Margot Dijk - WaarBenJij.nu Van Madrid naar salamanca via Avila - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Margot Dijk - WaarBenJij.nu

Van Madrid naar salamanca via Avila

Blijf op de hoogte en volg Margot

14 Oktober 2012 | Spanje, Salamanca

Vandaag zijn we wel op tijd opgestaanen zijn we van Madrid binnendoor naar Avilla gereden. Avilla is de hoogst gelegen stad van Spanje. De binnenstad wordt ommuurd door 88 torens. De stad staat op werelderfgoedlijst van Unesco. Niet vreemd kunnen we stellen. Na een paar uur hier doorgebracht te hebben zijn we doorgereden naar Salamanca alwaar we voor een nacht verblijven. We zijn al om 15.30 uur in hartje Salamanca. Ook dit is een prachtige stad met veel mooie, oude gebouwen.. oa hebben we hier de dubbele kathedraal bezocht. Echt de moeite waard.. ook de plaza mayor is prachtig. ' s Avonds is de stad mooi verlicht. Morgen rijden we hier weer weg en gaan dan naar Extremadura, oa door mooi nationaal park.

• 15 Oktober 2012 - 01:07

Wim Mieke:

mooi dat jullie avila aangedaan hebben en prachtig salamanca gezien, De film Los santos innocentes speelt zich af in de streek exramadura,, en vergelijkbaar landschap als portugal op de hoogte van evora en coimbra,, voor een andere reis door portugal nou geniet van de streek. we volgen de reis op de voet

Verslag uit: Spanje, Salamanca

Klassie Spanje rondreis

Reisduur: 11 dagen
Dagprogramma Fly drive Klassiek Spanje

1e dag - Amsterdam-Madrid

U vliegt van Amsterdam naar Madrid. Na aankomst haalt u de huurauto op en rijdt u naar 3-sterren hotel
Travelodge Las Rozas in Rozas (of een ander hotel met dezelfde classificatie) in de omgeving van Madrid voor twee overnachtingen.

2e dag - Madrid en omgeving
Een hele dag de tijd voor koninklijk Madrid, van oorsprong een moorse nederzetting uit de 9e eeuw.
Wandel zeker over de ruime boulevards en mooie pleinen zoals het Plaza Mayor met een schitterende zuilengalerij en dé plaats waar het dagelijks leven zich afspeelt. Mannen lopen er rondjes, pratend over
het leven en studenten pikken een terrasje. U kunt ook een bezoek brengen aan Prado Museu, het prachtige Koninklijk Paleis en het Retiro park. Een aanrader is een uitstapje naar Segovia, op een plateau
gelegen en cultuurhistorisch gezien één van de belangrijkste steden van Spanje. Hoogtepunt in deze schitterende en sfeervolle stad is het 728 m lange Romeinse aquaduct van Trajanus uit de 1e eeuw. Hier
kunt u ook het unieke Alcázar, een sprookjesachtige burcht, bewonderen. Het hooggelegen deel van Segovia is geheel ommuurd en u vindt er nog veel meer Romeinse en middeleeuwse monumenten. Ook
het beroemde El Escorial bij de stad San Lorenzo de El Escorial is een echte aanrader. Dit is het oude paleis van de Spaanse koningen dat werd gebouwd ten tijde van Filips II en van waaruit hij het immense
Spaanse rijk bestuurde.

3e dag - Madrid-Avila-Salamanca
U laat Madrid achter u en gaat op weg naar Avila, de hoogst gelegen stad van Spanje (op 1130m). De gaaf bewaard gebleven muren en 88 torens beschermen het unieke centrum. Vervolgens rijdt u verder
naar de Spaanse universiteitsstad Salamanca, één van de mooiste renaissancesteden van Europa en vermeld op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Ook nu nog overheersen studenten deze interessante en
levendige stad. Bezienswaardigheden zijn de dubbele kathedraal, de universiteit en uiteraard het prachtige Plaza Mayor, misschien wel het mooiste plein van Spanje. Overnachting in Salamanca in
3-sterren hotel Montalvo (of een ander hotel met dezelfde classificatie in of nabij Salamanca ) Reisafstand Madrid - Avila - Salamanca ca. 220 km.

4e en 5e dag - Salamanca-Extremadura
Vandaag verlaat u Castilië en gaat u op weg naar het afgelegen Extremadura met haar ruige natuur en het schitterende Monfragüe Nationaal Park. Dit is de geboortegrond van de Spaanse veroveraars van
Zuid- en Midden-Amerika. Hier verblijft u twee nachten in een prachtige hospederia (een bijzonder en historisch hotel, waar kwaliteit en gastvrijheid hoog in het vaandel staan) U verblijft in 4-sterren
Hospederia Parque de Monfragüe in Torrejon el Rubio (of een ander hotel met dezelfde classificatie) . Onderweg kunt u pauzeren in het pittoreske dorpje Alba de Tormes, omgeven door schitterende natuur en
gelegen aan de rivier de Tormes. Tips: bezoek Trujillo en Cáceres, allebei steden waar vele veroveraars\van de Nieuwe Wereld vandaan komen. Trujillo noemt zich ‘ciudad de los conquistadores’. Francisco
Pizarro, de veroveraar van het inca-rijk, was de grootste onder hen. Een standbeeld op het sfeervolle Plaza Mayor houdt de herinnering aan deze held levendig! De trots van Cáceres is de vrijwel geheel intact
gebleven stadsmuur, die het prachtige oude stadshart geheel omarmt. U ziet hier onder meer de paleizen (stille getuigen van de rijkdom van weleer) van de ‘extremeños’ die met roem en goud terugkeerden uit
Zuid-Amerika. Cáceres staat tevens bekend als ooievaarsstad: op vrijwel alle schoorstenen en torens van de stad bevinden zich ooievaarsnesten! Reisafstand Salamanca - Extremadura ca. 230 km.

6e dag - Extremadura-Mérida-Sevilla

U verlaat Extremadura en gaat op weg naar Sevilla, de hoofdstad van Andalusië. Onderweg raden we u een stop aan in de Romeinse stad Mérida, waar nog tal van historische bouwwerken te bewonderen zijn.
Hoogtepunt van de overblijfselen is het Romeinse theater, één van de best bewaarde uit de hele Romeinse wereld en ook tegenwoordig nog steeds een podium voor een zomers toneelfestival. Verder
vindt u op het terrein onder meer een amfitheater, ruïnes van een Romeins huis en het Casa del Anfiteatro, waarvan ondergrondse zuilengangen en grote stukken mozaïek bewaard zijn gebleven. Twee
overnachtingen in de omgeving van Sevilla in Bormujos in 3-sterren appartement Lux Sevilla Bormujos (of een ander hotel met dezelfde classificatie). Reisafstand Extremadura - Mérida - Sevilla ca. 300 km.

7e dag - Sevilla
Alle aandacht voor Sevilla! Deze stad werd gesticht door Julius Caesar in eigen persoon. Na de islamitische Moren werd het de hoofdstad van het nieuwe christelijke Spanje. De schilderachtige oude joodse wijk
Santa Cruz is een prettige wirwar van patio’s en smalle straatjes en de Santa Maria kathedraal is één van de grootste kerken ter wereld. De bekende toren van de kathedraal, La Giralda, is het symbool van de
stad en is het overblijfsel van de moskee die de moren in de 12e eeuw oorspronkelijk op deze plek bouwden. Het prachtige paleis Alcázar wordt nog altijd bij officiële ontvangsten gebruikt. De rijkelijk
versierde kamers, de heerlijke patio’s en de vele verschillende bouwstijlen zijn een lust voor het oog. Ook de weelderige tuinen, waar u even aan de hitte van de stad kunt ontvluchten, mag u niet missen! Ook
zeer bezienswaardig is het Casa de Pilatos. In dit paleis, dat getuigt van een enorme rijkdom, lieten de Markies van Tarifa en de tegenwoordige hertogen van Medinaceli de pracht van de Italiaanse Renaissance
steden terugkomen dankzij een keur aan bouwstijlen, Romeinse reliëfs, mooi vormgegeven beelden en romantische binnenpleintjes.

8e dag - Sevilla-Córdoba-Granada

U rijdt naar Córdoba. Al in de prehistorie woonden op deze plek Feniciërs, die later gevolgd werden door vele volkeren als Carthagers, Romeinen en natuurlijk ook de Moren. Onder deze Moorse heersers groeide
de stad uit tot de grootste stad van Europa, op Constantinopel, het huidige Istanbul, na. De rijkdom, macht en aanzien die hiermee gepaard gingen, blijkt ook wel uit de wereldberoemde moskee de
Mezquita, toentertijd na de moskee van Mekka de grootste ter wereld. Iedere islamitische heerser liet een
stukje aan de moskee bijbouwen, zodat deze bleef groeien. Na herovering op de Moren bouwden de
christelijke heersers in het midden van de moskee een kathedraal, die meer dan twee keer zo hoog is als de moskee. Bekijk ook de mooie tuinen van het Álcázar en de synagoge, beide op loopafstand gelegen.
Deze synagoge ligt temidden van de Joodse wijk en is één van de weinige synagogen die de vervolgingen na de herovering op de Moren heeft overleefd. U rijdt door naar Granada of omgeving voor verblijf in
3-sterren hotel Villa Blanca (of een ander hotel met dezelfde classificatie) voor de komende 2 overnachtingen. Reisafstand Sevilla - Córdoba - Granada ca. 340 km.

9e dag - Granada

Deze voormalige koningsstad staat bekend om het Alhambra met het Alcazaba en het Alcazár, toonbeeld
van de indrukwekkende Moorse bouwkunst. Het Alhambra werd strategisch op een heuvel in de stad
gebouwd, vol met paleizen, heerlijke tuinen en moskeeën. Bezienswaardig zijn verder o.a. de kathedraal en de schilderachtige wijk Albaicín.

10e dag - Granada-Castilië La Mancha-Toledo-Carranque

U rijdt naar de uitgestrekte vlakten van Castillië-La Mancha, een streek van fascinerende contrasten en befaamd vanwege haar windmolens en de wijngaarden van de Valdepeñas. Dit is het ook gebied waar
Don Quichot, hoofdfiguur uit de beroemde ridderroman ‘De vernuftige edelman Don Quichot van La Mancha’ van Cervantes, zijn avonturen beleefde. Tip: bezoek de historierijke stad Almagro, met als
centrale hart het Plaza Mayor met het onder monumentenzorg geplaatste 16e-eeuwse openluchttheater.
De stad herbergt nog veel meer bijzondere monumenten, kerken en karakteristieke straten. Ook interessant is het ommuurde middeleeuwse Ciudad Real. Bezienswaardig zijn onder meer de Plaza Mayor,
Santa María del Prod kathedraal, de aristocratische La Mancha huizen, de gotische San Pedro kerk en de Puerta de Toledo, één van de 8 stadspoorten. U kunt vandaag ook nog kennismaken met Toledo, één van
de belangrijkste oude steden van Spanje. Het middeleeuwse centrum is indrukwekkend want daar,
temidden van de oorspronkelijke stadswallen, vinden we de unieke overblijfselen uit de rijke moorschristelijke
geschiedenis van de stad. U ziet de kathedraal, de kloosterkerk van San Juan en de voormalige synagoge. Ook kunt u het bekendste werk van El Greco, ‘de begrafenis van de Hertog van Orgaz’, in de San Tomékerk bewonderen. In Carranque brengen we de laatste nacht door. U verblijft in 4-sterren hotel Comendador (of een ander hotel met dezelfde classificatie). Reisafstand Granada - Castilië La Mancha - Toledo - Carranque ca. 420 km.

11e dag - Madrid-Amsterdam

We rijden naar de luchthaven van Madrid voor de terugvlucht naar Nederland. Reisafstand Carranque -
Madrid ca. 45 km.