Fly drive vakantie Portugal - Reisverslagen van Margot van Dijk - WaarBenJij.nu Fly drive vakantie Portugal - Reisverslagen van Margot van Dijk - WaarBenJij.nu

Fly drive vakantie Portugal

Wij gaan de volgende reis maken via Kras:
Dagprogramma
Rondje Portugal

1e dag - Amsterdam-Faro

U vliegt van Amsterdam naar Faro, waar uw huurauto voor u klaarstaat (denkt u aan een creditcard voor de borgsom!). Deze nacht verblijft u in een hotel in Tavira aan de Algarve, de zonnige Portugese zuidkust. Reisafstand Faro-Tavira ca. 40 km.

2e dag - Algarve-Setúbal

Vandaag gaat u op weg naar Setúbal (met een gezellig oud stadscentrum!), waar u 3 nachten verblijft. Reisafstand ca. 230 km.

3e en 4e dag -Setúbal

Wat gaat u doen deze dagen? Ontspannen aan het strand of met de auto erop uit om bijvoorbeeld veelzijdig Lissabon te verkennen of een bezoek te brengen aan het schitterend gelegen Sintra (vermeld op de Unesco Werelderf­goed­lijst) of het chique vakantieoord Cascais? Lissabon ligt aan de rechter oever van de Taag. Deze hoofdstad van Portugal bestaat uit 5 stadswijken. Het oergezellige centrum wordt gevormd door de zeventiende-eeuwse wijk rond de Rossio. Ten oosten van het monumentale plein Praça do Comércio liggen de middeleeuwse wijken Alfama en Mouraria. Deze worden gedomineerd door het imposante S. Jorge-kasteel, vanwaar u een schitterend uitzicht heeft over Lissabon en de Taag. Het straatbeeld van deze wijken wordt gekenmerkt door kleine trammetjes en intieme restaurantjes. Naar het westen liggen de wijken Bairro Alto en Madragoa, met hun unieke straatjes. En in het uiterste westen vindt u het monumentale gebied van Belém met de Torre de Belém, het Jerónimos-klooster en het cultureel centrum van Belém.

5e dag -Setúbal-Evora

Weg van de kust! Op weg naar het ommuurde Évora (één van de mooiste steden van Portugal en geheel terecht opgenomen op de Werelderf­goed­lijst van Unesco) raden we u te pauzeren in het middeleeuwse stadje Estremoz. Over­nach­ting in de omgeving van Évora. Reisafstand ca. 105 km.

6e dag - Evora-Castelo Branco

Vandaag gaat het noordwaarts, de route voert langs het natuurpark Da Serra Mamede. De nacht brengt u door in het gezellige stadje Castelo Branco (hetgeen ‘wit kasteel’ betekent). Reisafstand ca. 195 km.

7e dag - Castelo Branco-Nelas

Via Guarda (het hoogstgelegen stadje van Portugal) en het natuurpark van Serra da Estrela (één van de mooiste berggebieden van Portugal, met kleine slaperige dorpjes), rijdt u vandaag naar Nelas. Reisafstand ca. 125 km.

8e dag - Nelas-Porto

Verder naar Porto, voor de volgende 3 overnachtingen. Reisafstand ca. 160 km.

<1/9>zoomplay
9e en 10e dag - Porto

Deze dag zult u ongetwijfeld doorbrengen in het fraaie Porto! Wandelen door sfeervolle stadswijken en langs de kade van Douro (wellicht maakt u ook een boottocht) of proeven van heerlijke portwijnen in één van de vele kelders! Of wat dacht u van een bezoekje aan sfeervol Guimarães en het statige Braga, een stad met een lange geschiedenis? In Gui­ma­rães staat het kasteel waar in 1109 de eerste koning van Por­tu­gal, Alfonso Henriques, ter wereld kwam. Guimarães wordt derhalve ook wel ‘de wieg der natie’ ge­noemd. Bekijkt u hier onder meer ook het 10e-eeuwse Castelo de São Miguel en het schilderachtige mid­deleeuwse centrum.

11e dag - Porto-Coimbra-Fátima

Via de mooie universiteitsstad Coimbra en Batalha (met de prachtige abdij) rijdt u naar de wereldberoemde bedevaartplaats Fátima. Coimbra is de geboortestad van maar liefst zes koningen en zetel van de oudste universiteit van Portugal. Het bruisende Coimbra heeft een oud, trapsgewijs aangelegd centrum dat schilderachtig gelegen is boven de Rio Mondego. De fraaie bovenstad bestaat uit nauwe straatjes en vele trappen en op uw weg naar boven passeert u tal van historische gebouwen. Bezienswaardig zijn onder meer de poort Arco de Almedina die toegang biedt tot de bovenstad, de ’Tuin der Tranen’, het universiteitsgebouw (gevestigd in het voormalige koninklijk paleis) en de, in Rio Mondego gelegen, kerk. De trekpleister van Batalha is de dominicaanse abdij van de stad, waarvan de bouw in de 14e eeuw begonnen werd. De rijke versieringen, glas-in-lood-ramen en de kruisgang zijn een lust voor het oog. Ook vindt u hier koningsgraven, een nooit voltooid mausoleum en, heel uniek voor een abdij, het Graf van de Onbekende Soldaten uit de Eerste Wereldoorlog. In Fátima brengt u 2 nachten door. Reisafstand ca. 190 km.

12e dag - Fátima

Het oude stadje Fátima is de belangrijkste bedevaartsplaats in Portugal en doet niet onder voor Lourdes of Santiago de Compostela. In de immense basiliek, waarvan het voorplein zelfs 2 x zo groot is als het plein voor de St. Pieter in Rome, wordt Maria vereerd, die begin 20e eeuw in Fatima aan 3 herderskinderen verschenen zou zijn. Ook wordt hier de kroon van Maria van Fátima bewaard met daarin de kogel verwerkt die bij Paus Johannes Paulus II verwijderd werd na de aanslag op zijn leven in 1981. Tips voor vandaag: de leuke vissers- en badplaats Nazaré en het betoverende ommuurde stadje Óbidos!

13 en 14e dag - Setúbal

Terug naar Setúbal voor de laatste 2 nachten. Gaat u wellicht nog een dagje naar Lissabon of rust u op het strand uit van uw mooie autotocht? Reisafstand ca. 160 km. Wanneer u op vrijdag vertrekt, dan verblijft u de laatste nacht in Faro of omgeving.